Det bergensbaserte familie eide selskapet Magic Norway AS med base som eiendomsselskap, har på rekordtid bygget seg opp med flere svært sentrale hoteller og restauranter midt i Bergens beste sentrum. Nå tar selskapet neste store steg!
Familien har i flere tiår bygget stein på stein innenfor eiendom og har investert over hele landet. Bare de siste to årene har selskapet bygget nesten 450 hotellrom midt i Bergen sentrum. Videre er det byggesøknader inne for ytterligere 600 rom i sentrum av hjembyen.
- Det betyr at når de siste 3 prosjektene er ferdigstilt vil vi sammen med Scandic kjeden være Bergens sentrums største hotell operatør med ca.1100 hotellrom, sier en optimistisk konserndirektør Ole Warberg.
Sterk vekst i 2019
Magic Hotels har hatt en meget positiv utvikling med 12 % vekst i antall solgte rom hittil i år. Prognosene for resten av året er også meget bra.
I Magic Norway er man helt klare på at det er sentrum og bare sentrum som gjelder, og det blir ingen perifere hoteller eller flyplass hoteller her, bedyrer konsernets leder.
Selskapet er også tydelig på at de driver kun virksomheter med trippel A+ beliggenhet og i 100% egeneide bygg.
I tillegg er de like tydelig på at det er Bergen som er satsingsområdet selv om man eier bygg utover hele landet.
- Familien er bergensorienterte patrioter av fremste klasse og vil satse alt de eier og har, på å utvikle byen innen handel, kultur, opplevelser og reiseliv, forteller Warberg.
Dersom og når de tre prosjektene godkjennes vil investeringer knyttet til disse prosjektene alene beløpe seg til mellom 2.5 og 3 milliarder de neste 3 årene. En viktig motivator for oss er ønsket om å skape arbeidsplasser og gi attraksjonskraft til Bergen sentrum. I en tid hvor flere og flere Bergensbaserte virksomheter er solgt og derved tappet for arbeidsplasser og kompetanse, er det derfor gledelig å kunne sysselsette opp til 600 nye arbeidsplasser.
Politisk drahjelp
Bergen har fått et ord på seg med lite effektiv byggesaksbehandling, lang ventetid og stort sett avslag på utvikling i sentrumsnære områder. Det er derfor positivt å se at man har dyktige og flinke politikere som tar selvstendige og gode avgjørelser på en god og effektiv måte. Uten disse tydelige signalene fra politikerne i byen, hadde det vært lite eller intet av nyskapning i disse områdene, forteller konserndirektøren.
Vil bygge stor kulturarena
Selskapet har også søkt om å bygge om tidligere Tanks skole som ligger midt i sentrum om til en stor kulturarena. Her har man fått massiv støtte fra flere politisk hold og det er svært mange andre som mener at det er på høy tid med en slik arena midt i sentrum av Norges nest største by.
Vi antar at også i denne byggesaken er det politikerne i Bergen som må på banen og løfte saken videre til en positiv avgjørelse.
Servering med panoramautsikt
Magic Norway som også eier og driver kjøpesentrene Xhibition og Kløverhuset i Bergen sentrum, har i dag i tillegg til utviklingen av 4 hoteller, bygget 10 restauranter, barer og to natt klubber. Til sammen utgjør dette ca. 8.000 kvm, hvorav 4 av stedene har store takterrasser med servering og fantastisk utsikt over Bergen.
- Det er vel ingen andre steder eller selskaper i Norge med så mange store takserveringsplasser som vi tilbyr, sier Ole Warberg.
I tillegg søker selskapet om å utvikle 4 nye steder, noe som vil øke arealet til ca.12.000 kvm serverings areal. Halvparten av disse er da i direkte tilknytning til fantastiske utearealer med utsikt over hele Bergen by. Dette vil være unike steder som gir unike opplevelser for både tilreisende og for bergensere. Alt i alt kan da Magic Norway gi sine besøkende en total opplevelse innen shopping, restaurant, overnatting, kultur og velvære.
Nysatsing i Frankrike
Selv om hovedsatsingen er i Bergen har Magic Norway nå nylig også utvidet sin aktivitet til Sør Frankrike, i området Languedoc utenfor Montpellier hvor man har investert i vinslottet St. Martin de la Garrigue. Se www.stmartingarrigue.com
Her vil Magic Norway satse på skreddersydde eventer i høypris segmentet, det vil si bryllup og arrangementer for større selskap av ulike slag.
Warberg kan fortelle at vingården i dag produserer og selger meget anerkjente viner til flere enn 30 land rundt i verden og til noen av Frankrikes mest anerkjente restauranter. I tillegg er slottet benyttet av flere store filmselskap i forbindelse med filmer og er svært godt kjent i Frankrike ettersom en meget kjent tv serie har hatt vingården som innspillingssted.
Slottet har også et eget kapell fra år 849 og som senere er total renovert.
- Eiendommen er for øvrig på linje med våre andre fantastiske hoteller og restauranter, rett og slett praktfull og gjør at vi i tiden kan føler oss enda litt mer «magisk» for våre mange kundegrupper, avslutter Ole Warberg.
Kontaktinformasjon:
- Ole Warberg, konserndirektør, Telefon 906 23 110. E-post ole@magicnorway.no
- Se www.magicnorway.no . Se 2 av våre prosjekter med bilder, informasjon m.m. under:
Commenti