top of page
  • Forfatterens bildeMagic Norway

BT: Store investeringer og kortvarig drift ga millionsmell i oppstartsåret for Magic-hotellene

– Vi vil se en meget god resultatforbedring i 2018, sier konserndirektør Ole Warberg.

HOTELL I KJØPESENTERET: Selskapet har åpnet hotell både i Kløverhuset og Xhibition. Her fra resepsjonen på Kløverhuset. Tor Høvik (arkiv)

I fjor åpnet den nye hotellkjeden Magic Hotels sitt første hotell i Solheimsviken. På seinsommeren åpnet de tre andre hoteller i sentrum.


Årsregnskapene fra det første året viser at åpning av hoteller i Bergen kan være en kostbar affære.


Selskapet Magic Hotels Bg AS, som står bak hotellet i Solheimsviken, endte med et resultat før skatt på minus 1,9 millioner kroner.


De tre andre hotellene i kjeden er plassert på Kløverhuset, Xhibition og ved Korskirken, og ligger under selskapet Magic Hotels Bergens AS. Dette selskapet endte med et resultat før skatt på minus 11 millioner kroner i 2017.


Konserndirektør Ole Warberg i Magic Norway AS sier dette skyldes at hotellene ikke var fullt ut i drift før de siste månedene av fjoråret.


– Konsernet utviklet seg vesentlig på kort tid i 2017 med bygging og ferdigstillelse av fire hoteller, samt noen serveringssteder, skriver Warberg i en e-post til Bergens Tidende.


FAKTABOKS: Magic Hotels-kjeden

  • Består av fire hoteller i Bergen, som ligger i Solheimsviken, ved Korskirken og på kjøpesentrene Xhibition og Kløverhuset.

  • Kjeden er en del av konsernet Magic Norway AS, som driver innenfor en rekke bransjer i tillegg til hotellbransjen, blant annet eiendom og restaurantdrift.

  • Magic Norway AS er et familieeid selskap som ble opprettet av eiendomsinvestor Tom Rune Pedersen. Han eier det sammen med sine to døtre Benedicte og Irmelin Pedersen.

Høye utgifter i oppstarten

Han sier det negative resultatet er misvisende i beskrivelsen av hvordan hotelldriften går.


– Våre hoteller i sentrum åpnet delvis først seinsommeren 2017 og ble ikke ferdigstilt med alle rom før seinere på året, skriver han.


Warberg forteller at selskapet hadde høye kostnader i forbindelse med oppstarten av hotellene, blant annet til oppgradering av bygningene og opplæring av ansatte.


– Inntektene i 2017 kom først mot slutten av året, siden vi bare hadde full drift i et par måneder, skriver han.


Nå når alle hotellene er i drift, er det et helt annet bilde, ifølge Warberg.


– Hotellene har en god underliggende drift og vi vil se en meget god resultatforbedring når 2018 er over. Magic Norway har basert sine investeringer i et langsiktig perspektiv. Konsernet har en meget god egenkapitalbase, er solid og resultatet er som forventet, skriver han.


Magic Norway driver dessuten innenfor flere andre bransjer, og Warberg varsler flere store investeringer i årene som kommer, både innenfor handel, hotell og restaurantdrift.


– Utsiktene for reiselivet i Bergen og Norge anser vi som positive og vi har derfor interessante planer for årene som kommer, skriver Warberg.


FIRE HOTELLER: Det første Magic-hotellet som åpnet ligger i Solheimsviken. Seinere har de åpnet tre andre i sentrum. Tor Høvik (arkiv)

Tøft hotellmarked

Bergens Tidende har skrevet flere artikler om hotellmarkedet i Bergen de siste månedene, sist om nyåpningen av Hotel Norge.


Konkurransen i markedet er hard, og flere hotellsjefer tror noen av hotellene vil bukke under. Likevel popper det ene hotellet etter det andre opp i byen. I løpet av 2018 vil antall hotellrom i Bergen ha økt med 40 prosent på to år. Bare i 2017 kom det åtte nye hoteller i byen.


Hotellrådgiver Peter Wiederstrøm beskriver hotellmarkedet i Bergen som tøft. Han gjorde en liten utregning for seg selv da han planla en kommende bergenstur.


– Skulle jeg ha bodd på hoteller i Bergen som jeg ikke har vært på før, måtte jeg ha vært der i to uker og byttet hotell hver dag, sier Wiederstrøm.


ÅPNINGSÅR: Høye utgifter det første året, og kort åpningstid, er årsaken til røde tall i regnskapet, ifølge konserndirektør Ole Warberg. Tor Høvik (arkiv)

Wiederstrøm har tidligere fortalt at flere hotellkjeder i Bergen kommer til å slite, men mener likevel det er mulig å slå gjennom med de riktige konseptene.


– Selv om et marked er utfordrende, betyr ikke det at ethvert nytt prosjekt skal mislykkes. Treffer man med konsept, beliggenhet og kvalitet, kan man fint klare seg, sier Wiederstrøm.


– Vi bistår i nye hotellprosjekter, og vi opplever også stor pågang på steder der det er et svært godt utbygget hotelltilbud, legger han til.

bottom of page